.

Prinx Chengshan: druhá cesta do Európy

0
0
0
s2smodern

Na trhu je veľa značiek, no tie čínske väčšinou hádžeme do jedného koša. V skutočnosti sú však medzi nimi veľké rozdiely – v histórii, tradícii a samozrejme aj kvalite.

Európsky trh je pre mnohé z nich lákadlom, líšia sa však v prístupe, ako naň preniknúť. Len máloktorá čínska značka má dnes v Európe zastúpenie. Obchodná filiálka je znakom sebavedomia, že kvalita produkcie zodpovedá náročnosti európskeho zákazníka, že je schopná zvládnuť kontinent logisticky a že má na trhu dlhodobé plány.

Jedným z mála takýchto výrobcov je Prinx Chengshan – továreň s viac než štyridsaťročnou tradíciou, ktorá pred dvoma rokmi otvorila svoje európske obchodné zastúpenie nie v Nemecku, ani v Anglicku, ale na Slovensku, v Púchove. Lepšie povedané, znovuotvorila, pretože tu aktívne pôsobila už predtým. Túto zaujímavú históriu nám pri vlaňajšej septembrovej európskej prezentácii v Budapešti ozrejmil riaditeľ európskeho zastúpenia Ivan Majský.

Američan, Číňan a Ind sa nedohodli

Jeho osobná pracovná história sa totiž preťala práve s históriou čínskeho výrobcu, s čím úzko súvisí aj založenie filiálky v „pneumatikárskom hlavnom meste“ Slovenska. Prinx Chengshan nie je na európskom trhu žiadnym nováčikom. Značky Austone a Chengshan sa tu totiž etablovali už dávno predtým, než do spoločnosti majetkovo vstúpil Cooper. To bolo v roku 2006.  Paradoxne to znamenalo koniec aktivít v Európe, pretože v súlade s kontraktom tu spoločnosť Prinx Chengshan nemohla naďalej umiestňovať svoje produkty. Jedinými výnimkami boli Írsko a Anglicko. A mohlo to tak zostať dodnes.

Špičkový Driving Camp v Zsambeku neďaleko Budapešti hostil prvé európske stretnutie Prinx Chengshan.

Na Cooper, jedného z najväčších výrobcov pneumatík na svete, však „dostalo chuť“ indické Apollo. Prevzatie väčšieho výrobcu menším nie je zasa také neobvyklé, Indovia mali v dôsledku rastúceho domáceho trhu a vysokej likvidity veľké sebavedomie. Samozrejme to nešlo bez úveru. Ochota bánk financovať tento obchod však začala pokrivkávať a ruku v ruke s tým si začali aj akcionári spoločnosti Cooper uvedomovať, do čoho sa firma rúti. Súčasne sa proti prevzatiu americkej firmy za 2,5 miliardy dolárov ostro postavil aj Prinx Chengshan, ktorý by sa tak nechcene stal súčasťou celej transakcie. Okamžite tak začal kroky za vystúpenie z aliancie s Cooperom. A tento proces nezvrátil ani fakt, že celý obchod Cooper – Apollo nakoniec stroskotal. Toto všetko sa odohralo v rokoch 2013 – 2014 a malo to ostrú súdnu dohru.

Certifikát za úspešné absolvovanie výcviku vodičských zručností si odniesol riaditeľ európskeho zastúpenia Ivan Majský (vľavo).

Pre Prinx Chengshan to okrem iného znamenalo to, že sa po desiatich rokoch mohol vrátiť späť na európsky trh. Svoje pôsobenie v spoločnosti Cooper v tom čase náhodou ukončil aj Ivan Majský. Keď začal Prinx Chengshan spriadať svoje plány na návrat do Európy, Majský bol pri hľadaní nového lídra jasnou voľbou. Odtiaľ už nebolo ďaleko na Slovensko, kde nakoniec v roku 2016 európska pobočka Prinx Chengshan Europe Limited aj vznikla.

Kto je Prinx Chengshan.

V roku 2018 mala spoločnosť za sebou dva roky fungovania a predaj prvých miliónov pneumatík. Pritom tu v roku 2016 začínali prakticky od nuly (s výnimkou už spomínaných ostrovných štátov). Faktom je, že v Európe bolo veľa predajcov, ktorí ešte pamätali značky Chengshan a Austone z obdobia pred rokom 2006. Na základe historických väzieb tak bol produkt rýchlo a úspešne etablovaný v Grécku, Španielsku, Francúzsku, Poľsku, Bielorusku a na Ukrajine. V budúcich rokoch chce Prinx Chengshan v Európe umiestniť približne 3 milióny pneumatík ročne. Prinx Chengshan pochopiteľne výhľadovo mieri aj na Česko a Slovensko. Firma usúdila, že po dvoch rokoch je čas na zorganizovanie prvého veľkého stretnutia predajcov značky, ktoré by spoločnosť Prinx Chengshan odprezentovalo ako firmu pripravenú na ostrý reštart v Európe.  Akcie v Budapešti sa zúčastnilo približne 50 obchodných partnerov všetkých rozhodujúcich trhov. Na programe boli prezentácie, testovacie jazdy a samozrejme spoločenské stretnutia.

Multiznačková politika

Prinx Chengshan ponúka tri značky (Fortune, Austone, Chengshan), v roku 2020 k nim pribudne aj značka Prinx. Do Európy sa momentálne dovážajú len osobné a SUV/4x4 pneumatiky, nákladné a autobusové pneumatiky sa pre ochranné clá nedodávajú. Výrobca v Budapešti predstavil celoročnú pneumatiku so smerovým dezénom CSC401, ktorá vďaka symbolu 3PMSF spĺňa podmienky pre zimnú prevádzku vo všetkých európskych krajinách. V prvej fáze (2018) bolo k dispozícii celkom 17 rozmerov pre kolesá s priemerom 14 až 17 palcov, v šírkach 155 – 255 mm a s profilovými číslami 80 až 45. Z tejto ponuky je 9 dezénov zosilnených (XL). V roku 2019 sa produktový rad rozrastie o ďalších 20 rozmerov, vrátane 225/40 R18 XL 92W.

Účastníci akcie si vyskúšali nové dezény a vymenili skúsenosti z predaja značiek čínskeho výrobcu.

Posun do UHP segmentu je zjavný aj v segmente letných osobných a SUV pneumatík. Tu sú kľúčové dezény CSC/FSR/SP 701 (osobné) a 303 (SUV). Do konca roka 2019 pribudne až 40 nových rozmerov pre priemer diskov 18 – 21 palcov. Nechýba ani ucelená ponuka zimných pneumatík pre disky 13 – 19 palcov.

Letné a celoročné dezény sme si mohli vyskúšať na špičkovej trati Zsambek pri Budapešti. Na piatich rôznych stanovištiach sme skúšali pneumatiky Prinx Chengshan na suchu, za mokra, na klznej fólii, šmykovej doske aj pri slalome. Pocitovo obstáli pneumatiky Prinx Chengshan veľmi dobre a testovanie v bezpečnom prostredí polygónu bolo naozaj zábavou.

Adrenalín nemusí byť len o rýchlosti, niekedy stačí aj poriadny náklon!

Nedalo sa nespýtať na kvalitu a životnosť. Obchodný riaditeľ spoločnosti Ján Štrbáň mal možnosť pracovať  s dlhým radom značiek, vrátane prémiových, a o svojej skúsenosti s novou čínskou pneumatikou hovorí vecne a nezaujato. Reklamácie sú takmer nulové a vodiči na týchto pneumatikách oceňujú najmä „poctivosť“, ktorá sa pri európskych značkách najmä z dôvodu tlaku na ekológiu pomaly vytráca. „Už pocitovo cítite, že niečo držíte v ruke, bočnice sú robustnejšie, rovnako hĺbka dezénu. Skrátka, na gume sa nešetrí. Môže to prinášať určité problémy s vyvážením, vo všeobecnosti si však tento fakt zákazníci pochvaľujú.“

Na našom trhu bude firma zavádzať skôr značky s anglicky znejúcimi názvami, na vyspelých európskych trhoch však vraj už nie je problém ani so značkou Chengshan. Na českom trhu už bolo naviazaných niekoľko obchodných kontaktov, a tak bude zaujímavé sledovať, ako bude čínsko-slovensko-česká os fungovať. O pár rokov budeme múdrejší.  

Text: Martin Mensa

Foto: Prinx Chengshan

 

GALÉRIA:

Špičkový Driving Camp v Zsambeku neďaleko Budapešti hostil prvé európske stretnutie Prinx Chengshan. Špičkový Driving Camp v Zsambeku neďaleko Budapešti hostil prvé európske stretnutie Prinx Chengshan. Špičkový Driving Camp v Zsambeku neďaleko Budapešti hostil prvé európske stretnutie Prinx Chengshan.

 

ABM LogoCMYK

FLEET firemné automobily: online magazín pre stratégie riadenia firemných flotíl

Používaním stránok prevádzkovateľa AUTO BUSINESS MEDIA s.r.o. súhlasíte s používaním cookies, pomocou ktorých vylepšujeme naše služby.