.

TPMS ako príležitosť: S odstupom piatich rokov

0
0
0
s2smodern

Presne pred piatimi rokmi som sa na stránkach Pneu revue rozpisoval na tému monitorovania tlaku v pneumatikách osobných automobilov, jeho legislatívou, povinnosťou zavedenia, technickými a ďalšími aspektmi. Téma bola nová, neopozeraná, možno vyvolávala určité obavy a v každom prípade prinášala množstvo otázok.

Mal som pocit, že ľudia z pneu branže majú potrebu bojovať s touto novinkou. Pri písaní vtedajšieho článku som mal jasný cieľ: priniesť trochu svetla. Vidieť tému pozitívne. Akceptovať fakty, ktoré sa nedajú zmeniť a ukázať možnosti ako prijať výzvu a uspieť.

Za tých uplynulých päť rokov sa skratku TPMS podarilo dostať do bežného slovníka mnohých čitateľov tohto časopisu. A musím s radosťou konštatovať, že mnohí z vás sú dnes TPMS EXPERTI so všetkým, čo k tomu patrí. Svojimi skúsenosťami strčíte do vrecka mnohých „odborníkov“ zo značkových servisov.

Máte perfektné vybavenie (diagnostické prístroje a špecializované náradie a používate univerzálne senzory, ktoré máte vždy po ruke). Dokážete si poradiť s úskaliami, ktoré na vás chystajú mnohí výrobcovia automobilov. Mnohí z vás investovali svoj čas a peniaze do školenia pre seba aj pre svojich zamestnancov. Som rád, že môžem mnohým z vás pomáhať, ak narazíte na problémy, ktoré vás na chvíľu zastavia. Super je, že väčšinou nakoniec spolu riešenie nájdeme.

Poznať svoju cenu.

Ale ako na to?

Takmer každý pracovný deň sa pohybujem v teréne a navštevujem servisy. Takže mám množstvo príležitostí na to, aby som s vami hovoril o vašich radostiach a starostiach. Vidím, že sa téma TPMS nevyhýba ani tým najmenším z vás a ani tým, ktorí prevádzkujú svoje servisy v najodľahlejších regiónoch Českej a Slovenskej republiky, kam sa len dostanem. Často rozoberáme ekonomiku prevádzky vašich dielní, náklady, ktoré vám neustále narastajú, ale aj to, že za prácu je potrebné nechať si zaplatiť.

Dnešná doba je iná než pred 10, 15 alebo 20 rokmi. Dnes je pre mnohých z vás pneumatika 13“ vzácnejšia než 17“. Bežné sú 18“, 19“ a ani väčšie rozmery pneumatík už nikoho z vás neprekvapia. S novou dobou prichádzajú nové príležitosti. Dobre prezuť auto už nie je hračka. Množstvo elektroniky v moderných automobiloch komplikuje aj zdanlivo nenáročné úkony. Pri nepriamom monitorovaní tlaku predsa stačí iba resetovať systém. Áno, lenže ako to mám urobiť? Pri priamom monitorovaní tlaku je niekedy reset zložitejší, niekedy to bez diagnostiky nejde a niekedy musíte použiť diagnostiky dve. Ale ako to urobiť? A keď „TO“ urobím, tak prečo by som to mal robiť zadarmo? A keď zaplatiť, tak koľko za to? A je 20 eur veľa? Ako za čo a ako kedy....

Simeon Nezbeda pri jednom z mnohých školení na tému TPMS.

Mnohí z vás mi kladú tú istú otázku. Koľko si za „TO“ mám účtovať? Rád by som vám na túto otázku odpovedal. Žiaľ, každý z vás by mal zohľadniť svoju špecifickú situáciu, v ktorej sa nachádza. Ďalej si musíte uvedomiť, že problém má zákazník a nie vy. Ak vám chybový kód na plynovom kotle oznamuje poruchu kotla, tak si napríklad prečítate návod a zistíte, o akú poruchu ide. A pomôžete si sami, alebo zavoláte odborníka. No a odborník vám to opraví a vezme si svoju odmenu, alebo aj neopraví a vezme si aj tak, aspoň za cestu. Tak prečo by si servis nemal vziať svoju odmenu? Určite ste môj príklad s opravárom kotla pochopili. Je jedno, pri čom svieti kontrolka chybového kódu. Či na kotle alebo automobile. Odborník na TPMS ste vy.

K otázke koľko za „TO“.... Záleží na tom, koľko musíte investovať času, invencie, prostriedkov a tak podobne. Ak resetujem niečo, čo sa dá vyriešiť prečítaním návodu na použitie a stlačením tlačidla, tak myslím, že postačia 4 eurá (za to, že viem ako na to). Ak musím uskutočniť s vozidlom 20-minútovú skúšobnú jazdu, tak mechanik skrátka 20 minút nezarába a ja si musím jeho neefektívny čas nechať zaplatiť, napríklad sumou 12 eur. Ak potrebujem na resetovanie diagnostiku, tak si pokojne môžem vypýtať 20 eur. Je to priveľa? Prečo? Vy ste diagnostický prístroj dostali zadarmo? Školenie bolo tiež bezplatné? Aktualizácia vás nič nestojí? Koľko času a prostriedkov za servis a palivo ušetrí zákazník, ak pôjde do značkového servisu 20, 30 alebo 50 km? Myslím, že 60 eur mu stačiť nebude. Za 20 eur ste úžasne lacní, len to ten váš zákazník musí vedieť.

Pribudlo 600 tisíc vozidiel s TPMS.

A bude ich viac!

Pri odpovedi na otázku koľko „TO“ bude stáť je pekne vidieť, akú príležitosť zarobiť peniaze vám priniesla legislatíva EU, prikazujúca TPMS do všetkých vozidiel kategórie M1. Možno si poviete, že áut s TPMS do vášho servis až toľko nejazdí. Podľa štatistík bolo v roku 2018 v EU zaregistrovaných približne 15 200 000 vozidiel kategórie M1. Každé jedno vozidlo má v povinnej výbave systém monitorovania tlaku v pneu. Pomer medzi priamym a nepriamym systémom merania je v súčasnosti 57 % pre priame TPMS a 43 % pre nepriame TPMS.

V Českej republike bolo v roku 2018 zaregistrovaných 261 437 vozidiel. Za posledných 5 rokov od roku 2014, kedy začala platiť povinnosť vybavovať všetky predané vozidlá na trhu EU systémom TPMS, pribudlo na českých cestách 1 215 896 vozidiel, z ktorých viac než 600 000 ich bolo vybavených senzormi tlaku už z výroby. Toto už sú reálne čísla, ktoré ukazujú skutočnú príležitosť pre finančný profit v pneu branži. Všetky tieto vozidlá skrátka MUSIA minimálne dvakrát ročne navštíviť nejaký pneuservis! Nejde iba o to, že zákazníci potrebujú servis pri nastavení systému ako takého. Skrátka prídu pri prezúvaní letných a zimných pneumatík. Môžeme hovoriť o zisku, ktorý prináša predaj nových TPMS senzorov do kompletných zimných kolies. Môžeme tiež debatovať o nútenej výmene senzorov, ktorým sa už skončila životnosť alebo sa onedlho skončí, prípadne o nutnosti výmeny senzorov poškodených rôznymi nehodami.

Nezanedbateľnou súčasťou odbornej činnosti, ktorú by mali TPMS EXPERTI ponúknuť svojim zákazníkom, je pravidelný servis a údržba snímačov tlaku v pneumatikách.

Nezanedbateľnou súčasťou odbornej činnosti, ktorú by mali TPMS EXPERTI ponúknuť svojim zákazníkom, je pravidelný servis a údržba snímačov tlaku v pneumatikách. Ide o časovo náročnejší úkon, ktorý by takisto mal byť zo strany zákazníka zaplatený, veď to poznáte, euro k euru.... Nevybavený a odborne nespôsobilý servis toto nezvládne a profíkom v pneu branži, ktorí to vedia vziať za správny koniec, sa jednoznačne darí. A takto to môže byť aj u nás podobné ako v iných oboroch. Profesionáli sa na nedostatok zákazníkov nemôžu sťažovať a lepšie je, keď urobím síce menej, ale lepšie zaplatenej práce, než naháňať vietor s minimálnym zárobkom. Zložitejšie automobily skrátka vyžadujú náročnejší servis. Každý sa o tom môže presvedčiť v cenníkoch značkových servisov.

Príliv technológií bude pokračovať

Zaujímal som sa tiež o to, aké skúsenosti majú s TPMS mimo Česka. A môžem vás uistiť, že sú na tom dosť podobne. Najväčšie problémy spôsoboval predovšetkým nedostatok kvalitných informácií, nedostatočné vybavenie servisov, banality typu namontovanie nenaprogramovaných univerzálnych senzorov a podobne. Vždy totiž záleží na tom, ako konkrétny človek pristupuje k novým technológiám a trendom, ktoré do jeho oboru prichádzajú. Aj v zahraničí sa preto výrobcovia senzorov zamerali na kvalitnú osvetovú činnosť a ponúkajú svojim zákazníkom školiace programy typu Schrader Akademie, podobne ako pre vás v Českej aj Slovenskej republike už od roku 2012 organizujeme školenia TPMS EXPERT. Samozrejmosťou sú tiež rôzne e-learningové platformy a podpora na telefóne. Podobnú podporu zaisťujú aj výrobcovia diagnostických zariadení. Napríklad spoločnosť Bartec Auto ID, najväčší svetový dodávateľ zariadení pre TPMS v OE aj AM sektore, ponúkla svojim klientom celkom zadarmo dokonalý nástroj pre správu dát z diagnostických zariadení vo svojom počítačovom softvéri TPMS desktop.

Samozrejmosťou sú tiež rôzne e-learningové platformy a podpora na telefóne.

Za posledných 5 rokov si používatelia vozidiel v Európe zvykli na mnohé novinky, ktoré sa stali súčasťou výbav ich automobilov. Legislatíva prevádzky osobnej prepravy v EU, USA, Rusku, Indii, Číne či Južnej Kórei už TPMS výrobcom vozidiel nariadila, alebo v dohľadnom čase nariadi. Európa sa podľa našich informácií bude stále viac prikláňať k priamemu systému monitorovania tlaku a už onedlho sa bude týkať aj kamiónovej a autobusovej dopravy. Schrader Elektronic a Huff už ponúkajú senzory pre aftermarketové servisy nákladných vozidiel a nedávno priniesol Schrader svoj senzor pre aftermarket motocyklov.

Výhody v oblasti bezpečnosti, environmentálnych dopadov a ekonomiky prevádzky vozidiel sú pre vlády krajín motiváciou pre ďalšie plošné zavádzanie týchto systémov. Výrobcovia automobilov budú chcieť poskytnúť svojim zákazníkom pridanú hodnotu, ktorú senzory tlaku v pneumatikách dokážu ponúknuť, a tak odlíšiť svoju ponuku od ponuky konkurencie. Či už je to pomoc pri hustení pneumatík, detekcia zaťaženia vozidla, informácia o teplote v kolesách, meranie hĺbky dezénu a podobne. Ja ani vy to nedokážeme ovplyvniť. To, čo ovplyvniť môžeme, je naša pripravenosť. Pripravenosť na uchopenie príležitosti, získanie a udržanie si zákazníkov v našich servisoch. Na to, aby sme boli profesionálmi, odborníkmi a partnermi našich klientov. O to by nám malo ísť predovšetkým.

Text: Simeon Nezbeda

Foto: autor

ABM LogoCMYK

FLEET firemné automobily: online magazín pre stratégie riadenia firemných flotíl

Používaním stránok prevádzkovateľa AUTO BUSINESS MEDIA s.r.o. súhlasíte s používaním cookies, pomocou ktorých vylepšujeme naše služby.