.

Dobrodružstvo menom Expeditions7 na pneumatikách Nokian Hakkapeliitta

0
0
0
s2smodern

Sedem mužov, tri vozidlá a 5000 kilometrov ľadu. Cesta z južného pobrežia Grónska na jeho najsevernejší bod a späť trvala islandsko-americkej expedícii 20 dní.

Toto divoké dobrodružstvo sa odohralo vlani na jar a v nekompromisnom arktickom podnebí bolo náročným testom tak pre účastníkov ako aj pre ich vybavenie. Jedno zo špeciálnych vozidiel firmy Arctic Trucks bolo vybavené pneumatikami Nokian Hakkapeliitta 44, optimalizovanými pre ťažké zimné podmienky.

Pneumatiky Nokian Hakkapeliitta 44 čelili náročnej skúške. Cesta s názvom Expeditions7 sa začala v osade Isortoq na južnom cípe Grónska a smerovala k jeho najsevernejšiemu bodu, polostrovu Wulff Land. Autá išli z najväčšej časti po kontinentálnom ľadovci, ktorý je niekoľko tisíc kilometrov dlhý a na niektorých miestach viac než tri kilometre hrubý.

Nokia Hakkapeliitta 44 využíva zmes, vyvinutú tak, aby zaručovala priľnavosť a zároveň odolnosť vo veľmi chladných podmienkach.

V priebehu trasy zaznamenávali členovia expedície informácie o počasí a zhromažďovali vzorky snehu a ľadu, aby ich neskôr odovzdali univerzitám pre výskumné účely. Trvalo takmer tri týždne, než expedícia dorazila do dediny Sisimiut na západnom pobreží Grónska. V tom čase mali muži aj ich vozidlá za sebou celkovo 5169 km.

Postup vpred aj v náročných podmienkach

Drsné grónske podmienky nútili vodičov aj vozidlá k extrémnym výkonom. V prípravnej fáze sa dokonca jedno z vozidiel čiastočne preborilo do ľadom pokrytej rieky. „Išli sme po tenkom riečnom ľade, keď sa jedno z našich vozidiel prepadlo. Našťastie to bolo to najhoršie čo nás stretlo, takže sme dokázali odštartovať cestu iba o pár dní neskôr oproti plánu,“ hovorí Emil Grimsson, jeden zo zakladateľov spoločnosti Arctic Trucks, ktorý sa zúčastnil expedície.

Expedícia v priebehu cesty zdolávala množstvo prekážok. Premenlivé zimné podmienky a snehové búrky s nulovou viditeľnosťou niekedy značne spomaľovali postup vpred a na tých najpomalších úsekoch mohli ísť vozidlá rýchlosťou iba 10 km/h. Najnižšia zaznamenaná teplota bola -40° C. Grónsko však v priebehu expedície ukázalo aj svoju prívetivú tvár, kedy sa pred účastníkmi výpravy otvárali nádherné scenérie.

Vybavenie

Tím si vybral tri vozidlá, vyrobené na zákazku islandskou spoločnosťou Arctic Trucks – rovnaké, aké sa využívajú aj na expedíciách po Antarktíde. Najnovšie vozidlo bolo vybavené pneumatikami Hakkapeliitta 44. Tento plášť využíva zmes, vyvinutú tak, aby zaručovala priľnavosť a zároveň odolnosť vo veľmi chladných podmienkach.

„Chcel som použiť pneumatiky Nokian Hakkapeliitta, pretože som s nimi mal vynikajúce predošlé skúsenosti. Zvládajú extrémne podmienky a fungujú neuveriteľne spoľahlivo pri teplotách klesajúcich až k -40° C,“ hovorí E. Grimmson. Jedna pneumatika Nokian Hakkapeliitta 44 má hmotnosť 70 kilogramov a jej priemer presahuje jeden meter. „Na mäkkom snehu potrebujete veľké pneumatiky s dostatočne objemnou vzduchovou komorou,“ vysvetľuje E. Grimsson. „Veľkosť kontaktnej plochy tak môžete upraviť pomocou tlaku nahustenia. Široká pneumatika má lepšiu nosnosť a nezabára sa tak hlboko do snehu ako úzka pneumatika.“ K tomu navyše sa pneumatiky ukázali ako výrazne šetriace palivo.

Tím si vybral tri vozidlá, vyrobené na zákazku islandskou spoločnosťou Arctic Trucks – rovnaké, aké sa využívajú aj na expedíciách po Antarktíde.

Trojtýždňové dobrodružstvo vytvorilo zo siedmich členov expedície vzájomne prepojený tím, v ktorom mal každý svoju úlohu – od varenia cez opravy vozidiel až po fotografovanie. Takže aký ten výlet vlastne bol? „Skutočný zážitok, ktorý prichádza raz za život,“ hovorí E. Grimsson. „Takého cesty vás prenesú do inej reality. Môžete sa sústrediť iba na prítomný okamih a zabudnúť na všetko ostatné.“

Členmi expedičného tímu boli Greg Miller (vedúci), Scott Brady, Clay Croft, Dr. Jon Solberg a Kurt Williams zo Spojených štátov a Emil Grimsson (spoluvedúci) a Torfi Johansson z Islandu.

Text: Martin Mensa

Foto: Nokian

ABM LogoCMYK

FLEET firemné automobily: online magazín pre stratégie riadenia firemných flotíl

Používaním stránok prevádzkovateľa AUTO BUSINESS MEDIA s.r.o. súhlasíte s používaním cookies, pomocou ktorých vylepšujeme naše služby.