Letné pneumatiky 185/65 R15 dopadli slušne a vyrovnane, pri hodnotení prvého testu rozmeru 215/65 R16C však ADAC a ÖAMTC nešetrili kritikou.
Letná prezúvacia sezóna 2019 sa blíži a kooperácia nemeckého autoklubu ADAC s rakúskymi ÖAMTC (a ďalšími partnermi) ju v predpremiére víta tradičným testom pneumatík. Opäť sa preverovali dva rôzne rozmery. Pri aktuálnom teste letného rozmeru 185/65 R15 sa diali zaujímavé veci a vyplynuli z neho podnety na úvahy.
Udiala sa však veľká premiéra a rovno aj s veľkou drámou: historicky prvý test pneumatík určených prioritne pre ľahké úžitkové vozidlá, s prívlastkom „C“ za rozmerom, konkrétne 215/65 R16C. A hneď pri prvom pokuse tento test dopadol priam tragicky – aspoň podľa celkových výsledkov hodnotiteľov. Budeme však musieť túto kašu zjesť takú horúcu, akú nám ju nemeckí a rakúski šéfkuchári navarili?
Z chvosta na čelo
Rozmer 185/65 R15 je hojne využívaný vozidlami segmentu B, v privátnom sektore, ale aj vo firemných flotilách. Z pohľadu ADAC/ÖAMTC sa v tohtoročnom teste letných plášťov uvedeného rozmeru neudialo nič dramatické a celý 16-členný pelotón dosiahol slušné výsledky, v rozmedzí známok „dobrý“ a „uspokojivý“. Síce žiadnej neudelili najvyššie „veľmi dobré“ hodnotenie, ale zároveň ani jednej pneumatike nepriradili niektorú z dvoch najnižších známok, teda „dostatočný“ a „nedostatočný“.
Presnejšie výsledky v tohtoročnej letnej tabuľke 15-palcových pneumatík ako takej podľa nás nie je nutné slovne rozoberať. Zaujímavé námety však vyplývajú z pohľadu na tento letný test 2019 v porovnaní s vlaňajšími dvoma testovanými letnými rozmermi. To je aj jeden z dôvodov, prečo v tomto článku pripomíname aj výsledkové tabuľky vlaňajších testov rozmerov 175/65 R14 a 205/55 R16.
Prvý príklad je ďalším dôkazom faktu, ktorý sme pripomínali už v minulosti: Ten istý dezén môže v rozličných rozmeroch dosiahnuť rozdielne výsledky. Pneumatika Maxxis Mecotra si oproti vlaňajšiemu 14-palcovému plášťu zlepšila celkovú známku z 3,4 na 2,8 a z chvosta tabuľky sa presunula do jej prvej polovice. Podobný príklad nájdeme aj pri pohľade do vlaňajších 16-palcových výsledkov, v ktorých Goodyear EfficientGrip Performance získal známku „uspokojivý“, zatiaľ čo tohtoročný 15-palcový plášť je už „dobrý“.
Oveľa dramatickejší posun, aspoň pri pohľade do tabuľky, však nastal v prípade plášťa Vredestein Sportrac 5. Vlani, s rozmerom 205/55 R16, skončil posledný, v tomto roku však patrí tej istej pneumatike o veľkosti 185/65 R15 dokonca druhé miesto. Tu však my osobne nemáme veľkú chuť hovoriť o celkovom reálnom zlepšení, alebo o relatívnom zlepšení voči súperom. Skôr máme pocit, že tohto roku sa pneumatika skrátka umiestnila tam, kde patrí. Na rozdiel od vlaňajška, kedy ju ADAC/ÖAMTC poslali na dno pre zlyhanie v rýchlostnom teste odolnosti, ktorý vykonávali podľa vlastnej, pre nás trochu nepochopiteľnej metodiky, s pneumatikou podhustenou a trvaním testu dlhším, oproti európskej normovanej skúške. Pripomíname, že európske testovacie predpisy splnila pneumatika už vlani.
Z toho nám vyplýva, že ak sa aj začne test študovať pohľadom na finálnu známku a celkové hodnotenie pneumatiky v teste, v žiadnom prípade tam však netreba skončiť. Je nutné pozrieť sa na výsledky jednotlivých kategórií a poodhaliť metodiku v prípade, ak niektorý z dielčích výsledkov podozrivo vyčnieva.
Prepadli pri premiére
ADAC/ÖAMTC po prvýkrát v histórii otestovali pneumatiky, ktoré sú stredobodom záujmu predovšetkým pre firemnú klientelu a ktoré za číselným kódom označujúcim veľkosť majú pridané ešte písmeno C (z anglického „commercial“ alebo „cargo“). Teda také, ktorých prioritným využitím sú ľahké úžitkové vozidlá. Konkrétne si preklepli 16 rozličných pneumatík so šírkou 215 mm, profilovým číslom 65 a priemerom 16 palcov, čiže 215/65 R16C.
Výsledky naznačujú, že hneď pri premiére prišla hneď prvá facka pre tento typ plášťov. Celkové hodnotenie sa však skladá z čiastkových disciplín a pokusom o ich analýzu sa teoreticky môže ukázať, že tu reálne nemusí ísť až o takú hrôzu. Ale poďme postupne. Najprv sa na testovacie Waterloo „céčkových“ pneumatík pozrieme z pohľadu hodnotenia jeho nemeckého a rakúskeho vykonávateľa. A až potom k nemu pridáme naše vlastné úvahy.
Boja sa vody
Až deväť zo šestnástich účastníkov testu rozmeru 215/65 R16C dosiahlo najhoršie hodnotenie známkou „nedostatočný“. Nie však pre celkovo zlý priemer známok, ale preto, že ADAC/ÖAMTC znížia celkové hodnotenie na úroveň čiastkového hodnotenia v kategóriách, relevantných pre bezpečnosť. Čiže aj keby pneumatika vo všetkých ostatných ohľadoch excelovala a iba v jedinom z bezpečnostných kritérií prepadla, ADAC/ÖAMTC to vyhodnotia ako celkové zlyhanie.
A tak sa stalo, že kategória vlastností na mokrom povrchu vystavila „päťku“ do žiackej knižky väčšiny účastníkov. Ďalšie dva plášte schytali „štvorku“ a najlepšie dopadlo päť pneumatík s celkovou známkou „za tri“. Žiadni dvojkári ani jednotkári. Nie v celkovom hodnotení. Pri posudzovaní odolnosti voči opotrebovaniu však práve naopak áno: až jedenásť zo šestnástich plášťov excelovalo „na výbornú“.
Práve obrovská nevyváženosť výsledkov, v porovnaní s bežnými osobnými pneumatikami, kričí z tohtoročného prvého testu úžitkových plášťov najviac. Na jednej strane dosahovali mimoriadne kilometrové výkony, dokonca za hranicou rekordu celej histórie týchto testov. Zároveň však ADAC/ÖAMTC tvrdo skritizovali skúšané „C“ plášte za ich výsledky na mokrom povrchu, predovšetkým pri brzdení.
Problémové výsledky alebo realita?
Už aj v minulosti sme uvažovali, že sa netreba stať otrokom celkového hodnotenia, ale je užitočné ovládnuť výsledky testu pohľadom na čiastkové kategórie a konfrontovať ich s vlastnými konkrétnymi požiadavkami na pneumatiku. Pri pohľade na to, ako dopadlo historicky prvé testovanie plášťov špecifikácie „cargo/commercial“, pociťujeme túto potrebu ešte markantnejšie.
Je jasné, že predovšetkým podnikatelia a flotiloví manažéri firiem pozorne strážia náklady a rozhodujú sa do veľkej miery aj podľa životnosti pneumatiky. Ako ochotne však budú investovať do plášťov, pri ktorých zrazu uvidia, že im ADAC/ÖAMTC vystavili „nedostatočné“ hodnotenie? Budú ochotní obetovať kilometrový výkon, aby mali lepší pocit, že ich vodiči jazdia s bezpečnejšie brzdiacimi vozidlami, s nižším rizikom nehody za mokra?
Otázkou tiež je, do akej miery je metodika testu ADAC/ÖAMTC, využívaná doteraz pre osobné pneumatiky, relevantná aj pre plášte s prívlastkom „cargo/commercial“. Na jednej strane je tu fakt, že vozidlá osobné aj úžitkové, na jednom aj druhom type pneumatiky, jazdia v tej istej premávke, s tými istými pravidlami a predpismi, po tých istých cestách, v tom istom počasí. Prečo by teda mali byť testované a hodnotené podľa iných kritérií?
Na druhej strane, sú pneumatiky s prídomkom „C“ reálne o toľko horšie, alebo tento dojem vznikol iba z dôvodu príliš drsnej metodiky testovania a príliš citlivého hodnotenia ADAC/ÖAMTC? Ak tieto otázky nechceme považovať za rečnícke, budeme si zrejme musieť počkať na ďalšie testy „céčkových“ plášťov a na ďalší celkový vývoj.
Už teraz tu však predsa len sú ukazovatele, ktoré nám dvíhajú obočie: Akokoľvek veľký otáznik kladieme za relevantnosťou testov ADAC/ÖAMTC, rýchlosť 36 km/h, ktorou ešte išlo najhoršie za mokra brzdiace vozidlo v momente, keď už to najlepšie stálo, nie je možné úplne ignorovať. Rovnako ako fakt, že aj tá najlepšia „cargo/commercial“ pneumatika mala o dobrých 10 metrov dlhšiu brzdnú dráhu na mokrom asfalte, než klasický „osobný“ plášť toho istého typu, bez písmena „C“.
Budúcnosť v znamení „C“
Odhadujeme, že ak by úžitkové vozidlá na „céčkových“ pneumatikách reálne spôsobovali oveľa viac nehôd s vysokou škodovosťou než autá na východiskových „osobných“ plášťoch, poisťovne by asi už bili na poplach, v snahe o ochranu svojich peňazí. Nehovoriac o verejnej mienke, ktorá by sa, živená krvilačnejšie orientovanými médiami, zrejme vzbúrila pri alarmujúcom pomere fatálnych incidentov a ťažkých dopadov na zdravie.
Faktom ale zostáva aj pozoruhodne vysoká odolnosť plášťov typu „C“ voči opotrebovaniu. Pretože majitelia a prevádzkovatelia vozidiel, obúvajúcich takéto plášte, budú podľa nás aj naďalej živiť trh svojím dopytom po pneumatikách s rádovo niekoľkonásobne dlhšou životnosťou. Pravda, ak sa predsa len v budúcnosti neukáže a z viacerých zdrojov nepotvrdí, že ich negatíva, naznačené aktuálnym testom ADAC/ÖAMTC, majú dopad aj na firemné financie, prostredníctvom vyššej nehodovosti a škodovosti.
V tom prípade sme ozaj zvedaví, o koľko budú časom a vývojom schopné sa tieto špecializované plášte zlepšiť smerom k univerzálnosti, bez straty svojich špecifických pozitív. A ako, ak vôbec, sa budú meniť požiadavky zákazníkov, prevádzkovateľov vozidiel, možno čiastočne aj pod marketingovým tlakom, ktorý dokážu testy pneumatík ak nie generovať, tak určite aspoň akcelerovať. Budúcnosť v tomto smere bude rozhodne zaujímavá.
Text: Ladislav Malák
Foto: ADAC, ÖAMTC a Vredestein