Pneumatiky s hmotnosťou 5,5 tony, najrýchlejšie a najdrahšie kusy s cenou luxusnej vily, plášte, ktoré počas testov 500-krát obídu Zem, firma, ktorej 320 miliónov ročne vyrobených pneumatík je svetovým rekordom....
Pozrime sa na sedem zaujímavostí zo sveta pneumatík, pochádzajúcich okrem iného z kuchyne spoločnosti Continental, o ktorých ste doteraz zrejme nepočuli. Mnohé z nich právom nesú pečať rekordu, v najrôznejších oblastiach.
Najväčšia vyrábaná pneumatika
Pneumatika pre ťažobný stroj Caterpillar 797B má výšku 4,3 metra, hmotnosť vyše 5,5 tony, nosnosť 100 ton a na výrobu jediného kusa sa použilo asi 900 kilogramov ocele. Z množstva materiálu, spotrebovaného na jedinú takúto pneumatiku, by sa dalo vyrobiť približne 600 kusov bežného osobného plášťa.
Najvyššia dosiahnutá rýchlosť na športových pneumatikách Continental
344 kilometrov za hodinu je rekordná rýchlosť jazdy vo vozidle, homologovanom pre verejné komunikácie, na sériovo vyrábaných pneumatikách Continental. Podarilo sa ju dosiahnuť s upraveným Porsche 911 Turbo S na testovacej dráhe v Papenburgu. Pre porovnanie: Prúdové lietalo Boeing 737 štartuje rýchlosťou približne 250 km/h.
Tento rekord bol zaznamenaný na plášťoch SportContact 6. Obutie vozidla rozhodnie nie je náhodou. „Vďaka spolupráci so špičkovými tuningovými firmami vybudovala spoločnosť Continental vlastné tuningové oddelenie, ktoré rozumie špeciálnym výzvam pri obutí superšportových vozidiel a v spolupráci s oddelením výskumu a vývoja pneumatík Hannover-Stöckern vyvíja individuálne riešenia pre túto oblasť,“ uviedol Michael Schneider, riaditeľ Continental Tuning.
Najdrahšie pneumatiky na svete
Pneumatiky pre Bugatti Veyron sú vytvorené pre rýchlosť vyše 400 km/h. Týmto tempom je síce možné na daných plášťoch ísť iba 15 minút, čo predstavuje 100 kilometrov. Úsek, kde by ste mohli vyvinúť takú rýchlosť na taký čas, však aj tak sotva nájdete. A musíte myslieť aj na fakt, že by sa pritom vozidlu minulo palivo skôr , než by ste túto vzdialenosť absolvovali. Cena za sadu takých pneumatík je neskutočných 34 600 eur.
Ak by ste hľadali niečo luxusnejšie, v Dubaji si môžete kúpiť sadu najdrahších plášťov na svete. Zaplatíte za ňu ťažko uveriteľných 532 000 eur. Ako je možné dostať sa na takúto šialenú sumu? Tieto pneumatiky nie sú výnimočné ani gumovou zmesou, ani vozidlom, na ktoré sa obúvajú. Sú špecifické časťou bočnice, ktorá je pozlátená 24-karátovým zlatom a vyzdobená niekoľkými diamantmi.
Pred uvedením na trh prejde pneumatika 500-krát okolo zeme
Ak ste niekedy túžili vyraziť na cestu okolo sveta, predstavte si, že taká pneumatika ju pred svojím uvedením na trh absolvuje približne 500-krát. Vývoj novej pneumatiky predstavuje zložitý a dlhodobý proces. V spoločnosti Continental trvá asi štyri roky. Novinka sa vždy podrobuje dôkladným testom, pri ktorých prejde vzdialenosť viac než 20 miliónov kilometrov. Podobným procesom prešla napríklad aj pneumatika WinterContact TS 860.
Najväčším výrobcom pneumatík je Lego
Výrobca hračiek Lego je skutočne najväčším producentom pneumatík na svete! A aj keď značka Lego vyrába pneumatiky iba pre svoje hračky (napríklad aj pre model Bugatti Veyron na titulnom obrázku), je s počtom 320 miliónov ročne vyprodukovaných kusov zapísaná dokonca v Guinessovej knihe rekordov, ako držiteľ tohto primátu. Samozrejme, je nutné brať to s rezervou. Najväčším svetovým výrobcom „skutočných“ pneumatík je Bridgestone, s počtom zhruba 200 miliónov kusov ročne.
Najstaršie zaznamenané pneumatiky z Česka
Na záver zaujímavosť z Českej republiky. V priebehu pravidelného prieskumu vozidlového parku našli zástupcovia spoločnosti Continental medzi pneumatikami aj skutočných Matuzalemov. Príklad predstavujú plášte Barum OR37, použité na vozidle Škoda Favorit v Olomouci, ktorých vek bol 23 rokov.
Ročná svetová produkcia
Ročne sa na svete vyrobí viac než miliarda pneumatík! Toto číslo vzhľadom na stále rastúcu produkciu automobilov ani neprekvapuje. Ojazdené plášte predstavujú nepochybne veľkú ekologickú záťaž, preto je nesmierne dôležité venovať tomuto aspektu náležitú pozornosť. „V Continentale si uvedomujeme svoju zodpovednosť v otázke odpadovej stopy ojazdených plášťov. Aktívne sa zaoberáme otázkami recyklácie ojazdených pneumatík a tiež vývojom alternatívnych materiálov pre výrobu nových plášťov. Vo výrobe neustále znižujeme emisie CO2 aj odpadu a spotrebu energie, pričom súčasne zvyšujeme mieru recyklácie prevádzkového odpadu,“ uviedol Juraj Inžvolt, riaditeľ marketingu Continental Barum s.r.o.