Zavedenie nového skúšobného protokolu pre emisie vozidiel a spotrebu paliva (Worldwide harmonised Light vehicles Test Procedure – WLTP) sa v značnej miere dotýka aj pneumatík a kolies.
Veľkosť kolies a následne pneumatík má značný vplyv na emisie CO2 a spotrebu paliva. Pritom v posledných rokoch existoval trend výrobcov vozidiel montovať kolesá väčších rozmerov, prípadne ich ponúkať ako možnú alternatívu. WLTP vyžaduje testovať zvlášť všetky schválené zámeny, čím sa menia hodnoty CO2 a tomu zodpovedajú v niektorých krajinách aj rôzne daňové sadzby. Niektoré krajiny, napríklad Veľká Británia, sa rozhodli predĺžiť platnosť starého protokolu (NEDC) pre daňové účely.
Výrobcovia vozidiel reagujú na WLTP revíziou svojich modelových radov, pričom niektoré motorizácie dočasne alebo trvalo vynechali z ponuky. V expanzii modelov a modelových radov v posledných dvoch dekádach došlo k strmému nárastu rozmerov pneumatík na európskom trhu. Podľa renomovanej servisnej siete Kwik Fit rástla rozmerová škála o 10 % ročne. Pre porovnanie, v roku 1997 stačilo iba 19 rozmerov na 90 % vozidlového parku. A dnes? Pre uspokojenie 90 % vozidiel je potrebných 120 rozmerov, pričom na zostávajúcich 10 % pripadá 1030 veľkostí! Tieto čísla odrážajú britskú realitu, ani v iných krajinách však nebude situácia výrazne odlišná.
Budú sa zmenšovať?
Riaditeľ predaja pre vozidlové parky firmy Kwik Fit GB Andy Fern uviedol: „Veľkosť ráfika a šírka pneumatík sú v priamej korelácii s valivým odporom vozidla a tým pádom aj s emisiami CO2. V dôsledku toho môžeme vidieť, že výrobcov automobilov už brzdí trend navyšovania rozmerov kolies a že fleet manažéri pri výbere vozidla dvakrát premýšľajú, než zaškrtnú variant väčších kolies. Podobne aj tendencia vyberať do firemných flotíl SUV vozidlá či crossovery, ktorej svedkami sme boli v minulých rokoch, sa môže s novým cyklom vytratiť. Klasické sedany a hatchbacky sa tak môžu vo firemných fleetoch zase dostať na výslnie.
Zmena emisnej normy vlani podporila rekordný nárast augustových registrácií osobných vozidiel. Pritom v predošlých mesiacoch po niekoľkoročnom raste predaje mali skôr klesajúcu tendenciu. Výrazný výkyv tohto ukazovateľa smerom hore sa dá pripísať práve na konto novej emisnej normy, keďže sa často s výraznou zľavou dopredávali vozidlá, ktoré novej norme nevyhovovali. Ako sa bude kúpyschopný dopyt vyvíjať ďalej, je zatiaľ vo hviezdach. Za posledné mesiace (alebo skôr posledné roky) a vďaka augustovému skoku, je už značne nasýtený, navyše z ponuky mnohých automobiliek nezostal po zavedení normy WLTP kameň na kameni a nejaký čas potrvá, než sa skonsolidujú. To ešte zmenší priestor pre ďalší rast predajov.
A výrobcovia pneumatík? Tí môžu predovšetkým v oblasti prvej výbavy očakávať razantný pokles dopytu. Veď výroba niektorých modelov, hlavne tých športových, bola úplne pozastavená. Predajcovia pneumatík v náhradnej spotrebe sa snáď obávať nemusia. Predaj nových aj jazdených vozidiel dlhodobo rastie a aj tie najnovšie uvedené vozidlá, ktorých predaj podnietila norma WLTP, budú potrebovať zimné pneumatiky a servis. Celkovo však tento „zásah zhora“ spôsobí na automobilovom a následne aj na pneumatikárskom trhu jedny z najväčších posunov za posledné roky.
Text: Martin Mensa
Foto: archív