To, že pneumatika zaobstaráva kontakt vozidla so zemou, nemusí automaticky znamenať, že je prízemná. Naznačil nám to Goodyear svojím najnovším vizionárskym konceptom AERO. A v Ženeve zároveň vystavil zreštaurovanú predstavu autonómneho vozidla z minulosti Golden Sahara II, tiež na nezvyčajných pneumatikách.
Ak niekto tvrdí, že pneumatiky a kolesá sú nudné, zrejme ešte nevidel nič podobné tohtoročnému ženevskému exponátu značky Goodyear. Tá sa na veľtrhu vytasila so vskutku odvážnym konceptom kolesa AERO, ktoré sa dokáže zmeniť na vrtuľu a tým pádom dodať automobilu letové schopnosti. A je snáď samozrejmé, že toto vozidlo je v predstavách vývojárov plne autonómne.
Do vzduchu bez vzduchu
Goodyear AERO je predstava dvojfunkčného produktu. Ani v tej štandardnej úlohe pneumatiky však nie je zvyčajný. Slovenské označenie „pneumatika“ sa vlastne ani celkom nehodí, pretože koleso nemá pneumatickú funkčnosť: Pružnosť a schopnosť tlmiť nárazy mu namiesto stlačeného vzduchu v plášti dodáva samotný materiál a konštrukcia behúňa. Štrukturálnu integritu „pneumatiky“, spolu s jej opotrebovaním a podmienkami na povrchu vozovky, majú monitorovať špeciálne svetelné senzory na báze optických vlákien.
Kontaktná plocha kolesa Goodyear AERO má byť okrem pružnosti zároveň aj dosť pevná, aby zvládala vysoké odstredivé sily, ktoré začnú vznikať, keď sa koleso premení na vrtuľu. Tento proces prebehne tak, že sa z vertikálnej „automobilovej“ pozície kolesá preklopia do horizontálnej „letovej“ a lúče disku kolesa vtedy plnia funkciu lopatiek vrtule.
Mám byť auto či lietadlo?
Svoju úlohu zohrá aj umelá inteligencia (A. I. – Artificial Intelligence). Pomocou A. I. procesora, zbierajúceho údaje zo senzorov kolies, ale aj dáta zo vzájomnej komunikácie vozidiel a z komunikácie vozidiel s infraštruktúrou, sa vozidlo samo bude rozhodovať, kedy je vhodné byť automobilom a kedy radšej vzlietnuť.
Cieľom takýchto a podobných konceptov Goodyear je „podnietiť debatu o pneumatikách a prepravných technológiách pre ekosystém novej mobility.“ Niektoré z nich sa však už aj prakticky skúmajú a testujú pre možnosť vyžitia v reálne blízkej budúcnosti, napríklad spomenutá bezvzduchová štruktúra alebo inteligentné senzorické schopnosti.
Minulá predstava budúcnosti
Autonómne vozidlá, o ktorých sa dnes toľko hovorí, nie sú ani zďaleka horúcim a čerstvým produktom z hláv metrosexuálov a hipsterov. A ani pre Goodyear ako výrobcu pneumatík. Už v 50. rokoch minulého storočia sa pridal svojimi špeciálnymi kolesami ku vizionárskemu projektu autonómneho vozidla Golden Sahara II. V spolupráci s privátnym múzeom Klairmont Kollections sa zreštaurovaná „zlatá Sahara“ dočkala svojej obnovenej premiéry na tohtoročnom ženevskom autosalóne.
Vozidlo Golden Sahara II bolo testovacou platformou na nové elektronické systémy. Napríklad malo špeciálne ovládanie s pákou leteckého typu na zrýchľovanie, spomaľovanie a riadenie. K tomu sa pridával automatický brzdový systém so senzormi, ktoré mali detekovať prekážky v dráhe jazdy vozidla. Pozoruhodné boli aj pneumatiky Goodyear, vyrobené z priesvitnej syntetickej gumy a zvnútra osvetlené. Nie však iba na parádu: Vnútorné osvetlenie bolo súčasťou výskumu spoločnosti Goodyear, ktorý preveroval potenciál zlepšenia viditeľnosti v zlom počasí, prípadne možnosť prepojenia s brzdovými svetlami – pneumatiky by rozsvietením mohli naznačovať spomalenie vozidla.
Golden Sahara II po svojej premiére v minulom storočí dlho brázdila domáce severoamerické cesty, účinkovala vo filmoch aj seriáloch a nakoniec na dlhé desaťročia zakotvila v garáži. Klairmont Kollections ju zakúpili v aukcii vlani v máji. Pre ženevský autosalón bolo vozidlo zreštaurované a Goodyear mu dodal novú sadu svietiacich priesvitných kolies.